Vilka löparskor passar mig?

Att hitta rätt löparskor, som är sköna, sitter perfekt och tillåter dig att prestera maximalt – det är en konst. I denna artikel tittar vi på hur löparskor ska sitta och vad du bör tänka på för att välja ett par som passar bra.

Vilka löparskor passar mig? – Checklista

För att göra det lite lättare för dig att välja rätt springskor har vi skapat en liten checklista med olika saker som kan påverka ditt val. Vi går senare igenom detaljerna längre ner.

  • Hur springer du? – Det avgör ”drop” på din löparsko
  • Vinkel – Du behöver (oftast) inte tänka på fotens pronation
  • Terräng och syfte – Var ska du springa?
  • Vilken dämpning behöver du?
  • Hur flexibel ska din löparsko vara?
  • Storlek och passform – Hur stora ska dina löparskor vara?
  • Välj gärna låg vikt, men andra egenskaper är ofta viktigare
  • Vilken typ av snörning vill du ha?
  • Välj material utifrån hur skon ska användas
  • Köpa dam- eller herrsko?
  • Hållbara löparskor – Bryr du dig om etik och miljö?
  • Val av skomärke och modell för dina löparskor
  • Slutligen – Prova dina springskor

1. Hur springer du? – Det avgör ”drop” på din löparsko

Vi har alla vårt eget sätt att springa på, men det finns i huvudsak tre sätt som vi sätter ner foten på:

  • Hälen först
  • Mellanfoten först
  • Framfoten först

För att säkert veta vilken slags löpare du är kan du filma dig själv i slow motion med mobilen för att se hur foten tar i marken. Utifrån vad du ser väljer du så kallat drop på dina löparskor. Drop motsvarar höjdskillnad mellan häl och framfot på skon.

  • Standard drop – mer än 7 mm: Detta väljer du om du sätter ner hälen först.
  • Lågt drop – 6 mm eller mindre: Kan du välja om du sätter ner framfoten eller mellanfoten först. Liknas med att springa barfota.

2. Vinkel – Du behöver (oftast) inte tänka på fotens pronation

Pronation motsvarar vinkeln mellan din fot och skenbenet. De flesta löpare har en svag inåtvinkel på mellan 1 och 7 grader. Ju högre inåtlutande vinkel desto större pronation. Om du vinklar foten utåt heter det istället att du har supination.

Är det viktigt? Nej. I de flesta fall spelar din fots pronation ingen som helst roll för ditt val av löparsko. De allra flesta löpskor är helt neutrala i detta avseende.

Rådet är att om du inte har skador så ska du inte försöka korrigera din pronation genom att välja specialsko eller skoinlägg. Tvärtom – gör du det kan risken för skador öka. Dessutom varierar pronationen naturligt under en löprunda när tröttheten smyger sig på efter ett tag.

3. Välj löparsko beroende på terräng och syfte

En löparsko som ska användas på en mjuk inomhusbana behöver en annan konstruktion än en sko som ska användas på steniga, leriga, knöliga och sandiga skogsstigar. Däremellan finns asfaltslöpning och löpning på oasfalterade vägar.

Terränglöpning

I terräng ger trailskor bra grepp och mer stöd och skydd för foten. Skor för trailrunning är dessutom ofta vattenskyddade med GoreTex eller annat vattenavvisande material.

”Allmän” löpning

För allmän löpning som inte sker på de snårigaste stigarna är det i de allra flesta fall en löparsko eller bättre variant av joggingskor du ska välja. Alltså inte en ”vanlig” allroundsko, promenadsko eller enklare joggingsko. Inte heller tennisskor.

Löparskor för banlöpning

Om du ägnar dig åt banlöpning finns tre typer av löparskor att välja bland:

  • Träningsskor – används till vardags för att träna. Kallas även distansträningsskor.
  • Temposkor – ett komplement till träningsskorna. Snabbare och lättare. Används för kortare sträckor eller vid tävling (därför kallas de ibland för tävlingsskor).
  • Spikskor – ännu mer minimalistisk design än temposkor men med spikar undertill för optimalt grepp. Dessa är de snabbaste löparskorna. Dock har de i princip ingen dämpning vilket kräver att du har rätt teknik för att inte få skador. Är du inte van banlöpare är rådet att inte springa mer än två kilometer med spikskor under ett pass. 

4. Vilken dämpning vill du ha?

Dämpningen i skon påverkar hur bra den absorberar stötar och ger komfort. Om du springer längre distanser eller har tidigare skadebekymmer kanske du vill ha mer dämpning. 

För mycket dämpning gör att skon känns mindre exakt eller rent av instabil. Om du föredrar en lättare och mer responsiv känsla kan du leta efter skor med mindre dämpning.

Val av dämpning är också en fråga om hur du sätter ner foten (vår första punkt). Sätter du ner hälen först behöver du mer dämpning. Slår du ner med främre delen av foten först ger kroppen bättre stötdämpning och dina löparskor behöver därför inte lika mycket dämpning.

5. Hur flexibel ska din löparsko vara?

Löparskor varierar mycket i hur töjbara och formbara de är. Här är det en gradvis skillnad i flexibilitet mellan olika modeller men för att illustrera kan vi hårdra det hela och måla upp två ”urtyper”:

  • Flexibel sko – ger bättre känsla för underlaget, men kräver en stark fot för att fungera i din löpning.
  • Stel sko – är mer dynamisk eftersom den ger bättre stöd. Valet för dig med lite svagare fötter eller om du väger mer.

Givetvis finns en viss grad av ”smak” inblandad här också. Vilken löparsko som är bäst för just dig när det gäller flexibiliteten vet du kanske inte förrän du har provat.

6. Storlek och passform – Hur stora ska löparskor vara?

Det är viktigt att skorna passar ordentligt. De ska vara tillräckligt rymliga så att dina fötter inte kläms, men samtidigt inte för stora så att foten glider runt.

Längd på löparskor

Hur ska skor sitta vid tårna? Tumregeln är att det ska finnas 0,5 – 1 cm mellan tån och skon längst fram, men det är som sagt bara en tumregel. Vill du ha mer kontroll över dina steg väljer du en löpardoja som sitter lite tajtare. Långdistanslöpare kan välja lite större skor eftersom fötterna sväller. De flesta löpare nöjer sig med 0,5 cm.

Bredd på löparskor

Har du breda fötter finns två alternativ. Antingen väljer du en extra bred löparsko. Det finns särskilda modeller för dig med breda fötter. Eller så väljer du en normalformad springsko men går upp en storlek istället.

Det finns även löparskor med bred tåbox för dig som behöver extra utrymme framtill.

Så kan du mäta dina fötter

Om du ska köpa löparskor online kan du mäta fotens längd och bredd genom att rita av foten på ett papper och sedan mäta. De flesta skotillverkare har storleksguider för att hjälpa dig hitta rätt storlek. Vår favorit är Beredd som har en utmärkt kundtjänst som alltid ger bra råd kring storlekar, val av rätt sko med mera.

7. Välj låg vikt, men andra egenskaper är ofta viktigare

De flesta löparskor väger mellan 250 och 300 gram. Troligtvis är en sko i det intervallet också bäst val för dig om du inte har särskilda preferenser.

Ju lättare en sko är desto mindre energi krävs men samtidigt minskar komfort, stabilitet och skydd. Mycket lätta skor som väger mindre än 200 gram är därför nästan alltid utformade för tävling, inte för löpträning.

Vårt råd är att du utgår från de egenskaper och den komfort du behöver och sedan väljer en så lätt sko som möjligt utan att tumma för mycket på dina kriterier.

8. Vilken snörning vill du ha?

Det finns två typer av snörning på löparskor:

  • Traditionella skosnören – knyts som vilken sko som helst
  • Mekanisk snörning – enklare att justera och ger ett jämnare tryck

Det är mycket en smakfråga och det går inte att säga viken typ av skosnörning som är bäst.

9. Välj material utifrån hur skon ska användas

Ska du springa på asfalt eller bana och inte ger dig ut när det regnar är det bäst att välja en löparsko som andas bra. Annars blir det bara onödigt svettigt och skon börjar snabbt lukta illa.

Ska du springa i terräng eller när det regnar ute väljer du en sko som är väderskyddad, exempelvis med GoreTex.

10. Köpa dam- eller herrsko?

Kvinnor och män har ofta olika anatomi i fötterna – tro det eller ej. Kvinnors framfot är ofta bredare och fotvalvet är högre. Dessutom brukar mellanfot och häl vara smalare.

Självklart finns stor variation mellan olika kvinnor och mellan olika män, så till den grad att två individer av olika kön kan vara mer lika varandra än två individer av samma kön.

Likväl är rådet att sikta på en damsko om du är kvinna eller tjej och en herrsko om du är man eller kille. Sannolikheten är stor att du hittar rätt passform lättare då. Hittar du inte en löparsko som passar, ja prova då med en modell för det motsatta könet. Kanske den passar!

11. Bryr du dig om etik och miljö?

När man funderar på vilka löparskor som passar tänker de flesta på passformen. Men många konsumenter idag tänker även på miljöaspekter och arbetsvillkoren där skorna tillverkats. Vill du ta ansvar väljer du ekologiska löparskor som är hållbart producerade.

12. Val av skomärke och modell för dina löparskor

Olika varumärken har olika designfilosofier och passformer. Ibland är det svårt att sätta fingret på vad skillnaden är mellan två olika märken annat än att det känns annorlunda.

Det är en bra idé att prova skor från olika varumärken och modeller för att hitta vad som fungerar bäst för dig. Vill du spara en slant kan du prova i en fysisk butik och sedan köpa den i en skobutik online

Här är en lista med några av de populäraste varumärkena för löparskor (utan inbördes ranking):

  • Adidas
  • NoBull
  • Allbirds
  • New Balance
  • Nike
  • Asics
  • Hoka
  • Skechers
  • Reebok

Bara att börja testa för att upptäcka vilka löpskor som passar dig bäst!

13. Slutligen – prova dina springskor

Råden ovan bör du se som första tips på hur du väljer rätt löparskor – en best guess för vad som borde funka. Men du har facit först när du provat.

Ett sätt är att gå till en specialiserad löparbutik där du kan få hjälp av experter som kan bedöma din löpstil och ge rekommendationer baserat på dina behov. Där kan du få testspringa på löpband och analysera din springstil. Dessutom kan du få prova olika skor på löpbandet.

Men du vet hur springskorna passar ”på riktigt” först efter att du sprungit in dem. Då är det förstås för sent att byta. Men är du seriös med din löpträning och kanske även tävlande kommer du säkert att vilja testa dig igenom olika modeller så att du kan jämföra. Sedan har du en bra referens tills nästa gång du är på jakt efter nya löpardojor.

Lämna en kommentar